Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Sporveien moderniserer trikkefører-opplæringen
Tirsdag testet byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav Sporveiens nye trikkesimulator. Den nye simulatoren gjør opplæringen av førerne bedre og enklere.
Som en del av anskaffelsen av 87 nye trikker til Oslo har Sporveien anskaffet en trikkesimulator. Hensikten med simulatoren er å gi trikkeførerne en virkelighetsnær opplæring i trygge rammer, i tillegg til teoriopplæringen og den praktiske opplæringen førerne får i reell trafikk allerede i dag.
– Trikken er Oslos sjel, og jeg reiser med den om jeg kan. Det er utrolig viktig med gode trikkeførere som gjør en kjempejobb med å frakte folk trygt og raskt rundt i byen vår hver eneste dag. Den nye trikkesimulatoren er en god investering i allerede flinke og trygge trikkeførere, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG).
Stav fikk en gjennomgang av hvordan simulatoren fungerer, og fikk selv prøve seg i førerstolen. Simulatoren gir et virkelighetsnært bilde av Oslo, der førerne kan teste ulike scenarier.
Byråden har vokst opp med Kjelsåstrikken, og har en nær relasjon til Trikken:
– Faren min var trikkekonduktør på 60-tallet. Det gjør det ekstra gøy for meg å kunne prøve denne moderne trikkesimulatoren som skal brukes i opplæringa fremover. Det kommer godt med når de 87 nye, universelt utforma trikkene dobler kapasiteten, og vi neste år reduser prisene på enkeltreiser med inntil 40 prosent, sier hun.
Vil gjøre en attraktiv karrierevei enda mer attraktiv Administrerende direktør i Sporveien Trikken, Birte Sjule, er fornøyd med å få ny simulator til opplæringen av trikkeførerne.
– Nå som vi har startet for fullt å ta i buk de nye trikkene i byen, vil den nye simulatoren gjøre opplæringen enklere og bedre. Jeg tror også at den vil bidra til å gjøre en attraktiv karrierevei enda mer attraktiv. Vi får et digitalt og moderne læringsverktøy som supplerer opplæringen førerne får i reell trafikk, sier Birte Sjule.
Fram til i sommer har den nye trikken vært gjennom et testprogram der hensikten var å dokumentere at trikken er egnet til å kjøre i Oslo, og at den fungerer slik den var tenkt. Nå har Sporveien startet å rulle ut de nye trikkene på linje 17 og 18 mellom Grefsen og Rikshospitalet.
– Å få de første serieproduserte trikkene ut i trafikk betyr at vi endelig kan begynne å kjøre flere avganger med de nye trikkene. Framover kan vi ønske stadig flere velkommen om bord i helt nye trikker med bedre plass til alle, sier Birte Sjule.
Hun kan fortelle at det er mange trikkeførere som gleder seg til å ta i bruk de nye trikkene som sitt daglige arbeidsverktøy.
Etter planen skal alle de nye trikkene være på plass innen utgangen av 2024.
Fakta om Trikkeprogrammet
Oslo kommune og Sporveien gjennomfører Trikkeprogrammet, en storstilt satsing på trikk i hovedstaden. Gjennom Trikkeprogrammet utvikles neste generasjons trikketilbud i Oslo, ved å anskaffe nye, moderne trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser.
Sporveien leder Trikkeprogrammet og samarbeider nært med Ruter, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo om de ulike delene av programmet.
(Sporveien/myNEWSdesk)