Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kommunene sliter med å skaffe digital kompetanse
I 4 av 10 kommuner er manglende kompetanse et stort hinder for digital utvikling.
Ifølge en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå har norske kommuner problem med å få tak i folk med den riktig digital kompetanse. 42 prosent oppgir at manglende kompetanse i svært stor eller ganske stor grad har vært et hinder for utvikling av kommunens digitale tjenester, mens bare 20 prosent av kommunene har få eller ingen problemer.
70 prosent av dem som har kompetansemangel har imidlertid ikke forsøkt å rekruttere IKT-spesialister. Dette kan skyldes økonomiske begrensninger eller mangel på relevant kompetanse på arbeidsmarkedet.
Det er kommunene rundt Oslo som i størst grad opplever problemer med å rekruttere folk med den riktige kompetansen.
I rapporten «Digitalisering i kommunene: Overblikk over tilstanden i 2018» har norske kommuner svart på en rekke spørsmål knyttet til digitalisering. I den forbindelse har de også laget tre kart som viser den digitale tilstanden i kommunene i tre hovedtemaer. Du finner lenke til kartene her:
- Digital prioritering sier noe om hvor omfattende kommunenes IKT-/digitaliseringsstrategi og IKT-prosjekter er.
- Digital kompetanse, sier noe om bruk av kompetanse i kommunene. Temaet bygger på omfanget av bruk av eksterne leverandører, hvorvidt man har rekruttert IKT-spesialister og eventuelle problemer knyttet til dette.
- Digital aktivitet, viser hvor aktive kommunene er til å bruke og tilby digitale tjenester.