Få gnisten tilbake i jobben
Føles hverdagen som en tredemølle, og kjeder du deg mye i jobben? Les de gode rådene her om hvordan du får begeistringen tilbake i arbeidet.
På papiret er jobben den helt rette for deg. Du får god lønn, arbeidstidene passer deg, og egentlig er du der hvor du gjerne vil være. Likevel gnager kjedsomheten. Arbeidsgleden er simpelthen forduftet. Den følelsen opplever de fleste på ett eller annet tidspunkt i løpet av sitt yrkesliv, skriver det danske nettstedet erhvervsbladet.dk.
For liten faglig utfordring
Ifølge den danske stifteren av Prosjekt Arbeidsglede og forfatter av flere bøker, Alexander Kjerulf, skyldes kjedsomhet i arbeidet i de langt fleste tilfeller ubalanse innenfor særlig to områder, nemlig resultater og relasjoner.
- Når jeg snakker med mennesker som egentlig synes at de har en god jobb, god lønn og gratis kaffe, men likevel føler at det mangler ett eller annet, er det ofte folk som har gått litt i stå rent faglig. Hvis vi gjør det samme om igjen og om igjen i for lang tid, mister vi gleden, fordi vi ikke utvikler oss, sier Kjerulf.
I dette tilfelle er det mangelen på synlige resultater som er problemet. Du skal nemlig kunne føle at du gjør en forskjell i kraft av ditt arbeid. Se meningen med det du gjør, forklarer Kjerulf.
Viktig med hygge på jobben
Når relasjoner har innflytelse på graden av arbeidsglede, handler det blant annet om hvordan du har det sammen med dine kolleger. - Her er spørsmålet om du hygger deg med dem du arbeider sammen med. Om du går godt sammen med kollegene, og om de går godt sammen med deg, sier Kjerulf.
Ill.foto: Colourbox.com
Har du mistet gnisten, finnes det heldigvis råd for det. Her er Alexander Kjerulfs fem råd for å finne tilbake til arbeidsgleden:
1. Delta på kurs
Spør deg selv om du kan utvikle deg rent faglig og bli dyktigere. Delta på kurs, konferanser eller meld deg på etterutdannelse. Kurset behøver ikke nødvendigvis at være direkte arbeidsrelatert for å være utbytterikt i forhold til jobbglede.
2. Dann en nettverksgruppe
Etabler et nettverk med folk fra andre arbeidsplasser. Det sikrer at du lærer noe nytt fordi dere kan lære av hverandre. Er det med en ekspert på ett område, kan vedkommende eksempelvis lage et opplegg for de andre i nettverket. Man kan også bruke hverandre som problemløsere ved at ta problemstillinger med på nettverksmøter som andre kan komme med innspill til.
3. Finn den dypere mening
Har du mistet gnisten i arbeidet, kan det være fordi du har glemt meningen med det hele. Det er faktisk en dypere mening med de fleste jobber. Læreren utdanner den neste generasjon, legen gjør mennesker friske. Men vi glemmer ofte den dypere mening fordi vi fokuserer så mye på det daglige arbeidet, de møtene du skal delta på i dag, de oppgavene som skal løses her og nå. Sett deg ned med et stykke papir og still deg selv spørsmålet: Hvem hjelper jeg? Hva er den større meningen med mitt arbeid? Det kan være at du som sjåfør hjelper en masse mennesker på arbeid, og at du hjelper samfunnet eller kollegene.
4. Knytt bånd til kollegene
Delta i sosiale samlinger på jobben og andre arrangementer som bowling eller turer. Det styrker dine forbindelser til andre på jobben. Det er ikke nok å gjøre det en gang i kvartalet eller å være med på julelunsjen. Du bør huske på å dyrke forbindelsene dine hver dag. Start dagen med at si god morgen, se folk i øynene, spør om de har hatt en god helg i stedet for at sette deg ved skrivebordet og gå i gang med arbeidsoppgavene med det samme, fordi du har det så travelt.
5. Personlig utvikling
Vil du bli bedre på jobben, er det viktig å utvikle seg selv også, noe mange synes å glemme. Bruk gjerne en coach eller ta et kurs i personlig utvikling. Det kan kanskje lære deg å kommunisere på en helt annen måte, slik at du blir mer effektiv som leder.
(Kilde: erhvervsbladet.dk)