Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Entusiasme rett fra hjertet
Ingebrigt Steen Jensen (53) vet hva som skal til når tingene butter imot. Vil du skape glede og entusiasme på jobben må budskapet komme i fra hjertet.
Oppskriften for å spre entusiasme i disse tider er ganske enkel. Det er bare å fortsette med det som fungerte godt da det gikk bra. I følge Mr. Stabæk, som han også blir kalt, er det fem ting som virkelig gjelder.
- Sørg for å involvere de ansatte og la dem få være med å bestemme. La dem få et eierskap til bedriften, da får du engasjerte og brennende mennesker, sier Ingebrigt (53) som i høst skrev boken ”Alltid uansett”. Boken handler om Stabæks ferd fra 4. divisjon til Champions Leauge i 2009 - et eventyr som ble til virkelighet.
- Involvering, eierskap, tydelighet, sannhet og fellesskap er alfa omega. Det å få seg en på trynet kan være veldig nyttig for da gir folk jernet ennå mer. I krisetider er det viktig å ikke velge den raskeste og enkleste vei, som for eksempel å nedbemanne, sier han.
Nedbemanning siste utvei
Hvis bedriften må spare penger, bør det å kvitte seg med folk være absolutt siste utvei.
- Det å ta folk ut av et fellesskap er bare ødeleggende. Men selvfølgelig, er alt annet prøvd og det ikke er flere muligheter igjen, kan det bli nødvendig. Da må folk bli godt informert. Både de som er igjen og de som må gå skal forstå hvorfor det skjer. De må også vite at døren står åpen når det blir bedre tider. Alt handler om måten bedriften løser dette på. Et annet viktig kriterium er at de ansatte må tro på ledelsen. De må forstå at det ledelsen snakker om faktisk er sant, da kan det gå bra, forklarer han.
Krystallklar retning
Når utfordringene står i kø, er det kanskje ikke like lett å holde fokus på hvor dere skal. Men det er nettopp da det gjelder å være tydelig. Kursen fremover må være krystallklar.- Det gir retning, energi og kraft nok til å nå målet. Det er mulig du kan piske og skremme folk på vei, men du får dem aldri i mål på den måten, sier Ingebrigt.
Stolthet
Selv er han imponert over Barack Obama og måten han har skapt en ny glød i det amerikanske folk.
- Det å være stolt av noe er helt suverent. Det er grunnen til at jeg tror Obama vant. Alt han sier kommer rett fra hjertet, det merker du når han snakker. Jeg tror at folk satt med følelsen av at de utrettet noe stort. De har fått et eierskap til dette valget som er helt spesielt, sier han. Femtitreåringen er ikke nådig når han beskriver norsk næringsliv.- Folk får tilsendt og trædd visjoner ned over hodet. Det er mye bedre å la folk få være med å bidra selv, sier han entusiastisk på inn- og utoverpust.
Lederen må få frem det beste
Som leder er det du som har ansvaret for å skape en kultur blant de ansatte. Da er det smart å gi næring til det som gagner bedriftens beste.
- Det er viktig at vi har ledere som får frem det beste i oss, og som appellerer til det gode i oss. Jeg tror det er grunnen til at denne regjeringen nå gjør det bra. I tøffe tider deler de på godene. Det er den mest fundamentale verdien som teller når ting ikke går på skinner.
Brett opp ermene
- Uten frivilligheten i Norge hadde vi stoppet opp på dagen. Det å brenne for noe utenfor deg selv er utrolig viktig. Det er noe vakkert over det, noe unikt for oss som folk. Det må vi ta vare på.
Ingebrigt tror vi må ta de riktige grepene og vise at vi står sammen i tiden som kommer. Det handler mye om å dele, og det handler om at ren entusiasme må komme rett fra hjertet. Folk må tro på budskapet, bedriften og visjonen.
- Det handler om å spørre seg selv; Hvorfor gjør jeg det jeg gjør, og hvorfor gjør vi det vi gjør?
5 entusiasmetriggere!
1. Involvering
Ta de ansatte med i prosessene og la dem få være med å bestemme.
2. Eierskap
Skap stolthet slik at alle føler seg vel og vil identifiseres med bedriften.
3. Tydelighet
Gi god, riktig og saklig informasjon til de ansatte.
4. Sannhet
Vær ærlig og si det som det er. Kall en spade for en spade. Alle tåler å høre sannheten, det er måten det sies og gjøres på som teller.
5. Fellesskap
Sørg for at alle i bedriften tar ansvar for seg selv og for andre. Skap en kultur som handler om å dra lasset i samme retning. Det må handle om at ”vi kan”, i stedet for ”jeg kan”.
3 entusiasmedrepere!
1. La være å involvere
En sikker vei til å drepe entusiasmen er å ikke la folk tenke eller definere selv.
2. Lag et hierarki der alt handler om å ta posisjoner
Da blir folk opptatt av; hvem skal jeg holde med?
3. Omorganiser jevnt og trutt
Folk bruker all energi på å finne ut hva er vi, hvor er vi, og hvor skal vi?
Reportasjen er fra Personal og Ledelse nr2/2009. Abonner på bladet her, eller kjøp enkeltutgaver her.
"