Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik oppnår du likestilling
Fortsatt er det langt fra selvfølgelig med likestilling mellom kjønnene i arbeidslivet. Her er noen ekspertråd som kan være til hjelp for deg som vil bli likestilt på jobben.
Rådene er fra Lotta Snickare, svensk likestillingsforkjemper, forsker, coach, lederutvikler og forfatter.
Snickare er kanskje mest kjent for bestselgende bøker om likestilling som hun har skrevet sammen med krimforfatter Liza Marklund.
Nylig talte Lotta Snickare til landsmøtet i Norsk Sykepleierforbund.
Lotta Snickare gir disse rådene til den som ønsker å oppnå større likestilling på jobben:
1: Skaff deg kunnskap, både om mangelen på likestilling i samfunnet som helhet og lokalt hos deg.
2: Avslør "sannheter" og riv ned forestillinger og myter om kjønn som ikke stemmer med virkeligheten. Statistikken skal være ditt våpen.
3: Ta plass og ikke vent på at andre skal gi deg muligheter. Våg å ta dem selv i stedet.
4: Snakk "mannsk". Det betyr at du bør forsøke å legge bort spørrende og usikre måter å ordlegge deg på, som er vanlig for kvinner i mange sammenhenger. I stedet for å si: "Skal vi ikke prøve å gjøre det sånn?", bør du si "Jeg synes vi bør gjøre det sånn!"
5: Lag nettverk med andre kvinner, hjelp hverandre og lag pakter som de gjør i Robinson-ekspedisjonen på TV.
6: Be om feedback på jobben du gjør. Mange tror at kvinner ikke tåler reelle tilbakemeldinger på arbeidet de gjør, men det må du ha hvis du skal komme videre med karrieren.
7: Sett deg mål, og vær tydelig for deg selv hva du vil og hvor du skal. Definer deg selv i arbeidet, sett grenser og lær deg å si nei.
Kilde: fagbladet Sykepleien
"