Slik bygger du et kompetansenettverk!
Ved å holde kontakten med tidligere ansatte kan du sikre deg tilgang på en en verdifull base av kunnskapsrike medarbeidere. Etter noen år ute i andre bedrifter kan det være de ønsker å komme tilbake til din bedrft. Her følger en enkel fremgangsmåte for hvordan du bygger opp et slikt nettverk.
Ill.foto: Colourbox.
Nettverksekspert Kerstin Marthinsen har følgende oppskrift til hvordan du kommer i gang med arbeidet for å danne et kompetansenettverk av tidligere ansatte.
1. Hvem skal du invitere?
Finn ut hvem du ønsker å få inn i nettverket. Søk i sluttregisteret eller andre baser bedriften har internt. Du kan også annonsere i avisen eller legger ut informasjon på bedriftens nettside.
2. Hva skal du tilby?
Finn ut hva som er målet med nettverket og hvilke retningslinjer som gjelder i forhold til å være deltaker. Informer om dette på nett, eller på første samling. Noen bedrifter lar møtene gå på omgang hos ulike arbeidsgivere der de tidligere ansatte jobber i dag, mens andre holder møter i bedriftens lokaler.
3. Hvordan skal du drive det?
Finn ut hvordan dere skal administrerer medlemsbasen. Mange bruker en data- eller nettløsning, men e-postkontakt kan også fungere. En enkel måte å administrere dette kan være å opprette en Facebookside for bedriften. Noen bedrifter har en løsning der tidligere ansatte kan logge seg inn på et passordbeskyttet område.
4. Hvordan bli attraktiv?
Mange lever i en hektisk hverdag hvor tid er en knapphetsfaktor. Det betyr at du må lage et nettverk som både er nyttig og morsomt. Sørg for at innholdet blir så fristende at folk ikke har råd til å si nei.
5. Hvem skal ha ansvaret?
Det kan være lurt at en person internt har ansvaret for nettverket. Likevel er det smart å legge opp til at gruppen selv er aktiv i forhold til møter og kompetanseutveksling. Her må du avgjøre hvor stort omfang nettverket skal ha, og hvem som skal være initiativtaker for å drifte gruppen.
Et nettverksmøte kan foregå på denne måten:
– Varighet på et par-tre timer på ettermiddagen. Noen inviterer folk til frokostmøter.
– En fra bedriften forteller om viktige endringer siden siste samling.
– En tidligere ansatt forteller om en spennende jobb, et friår eller et pågående prosjekt.
– Et faglig innslag fra interne eller eksterne folk.
– Avslutning med et sosialt opplegg.
Målet med et slikt møte er å utvide nettverket. Det kan derfor være lurt å legge inn konkrete oppgaver som at medlemmene skal snakke med tre gamle og to nye personer som de ikke har snakket med tidligere.
Les hele reportasjen i Personal og Ledelse nummer 4/2011.