BOKOMTALE
Heges metode
Det kan hende du tenker at du ikke trenger denne boka. Og det er slettes ikke sikkert at du trenger den heller. Det kommer nemlig helt an på hvilken rolle du tar på deg.
Hvis du som leser debutboka til karriereveileder og gestaltterapeut Hege Winnem «Mellom 2 jobber» går inn i den med ditt tradisjonelle blikk som rekrutterer, som den som velger ut kandidater, som formulerer stillingsannonser, som jobber med onboarding og som følger bedriftens oppskrift for å finne talentene og de nye ansatte, ja så er den ikke noe å bruke tid på.
Hvis du derimot gjør de samme oppgavene, men velger å gå inn i den med nye briller og et utradisjonelt blikk, så vil du oppdage at verden, mennesker, talenter og hull i cv’er kan se helt annerledes ut.
Akkurat dette perspektivet er jeg ganske sikker på at du har bruk for.
Hege Winnem er tydelig på hvem hun tenker er den naturlige leseren av sine «7 steg til en meningsfull jobb». Det er den som trenger oppmuntring, veiledning og gode råd til å se mulighetene. Det er den som trenger bistand til å slå i hjel en del vedtatte sannheter – både om seg selv og om arbeidslivet og alle de potensielle arbeidsgiverne der ute.
De fleste av HRmagasinets lesere er ikke i denne kategorien. Noen av oss er selvsagt det også, i egenskap av at vi er misfornøyde med jobben, posisjonen, statusen og arbeidsplassen vi er på, og gjerne ser oss etter andre og mer givende omgivelser og oppgaver.
Men flesteparten sitter på den andre siden av bordet – som representant for en arbeidsgiver, ofte med ansvar for å rekruttere nye medarbeidere og kolleger. Og veldig mange gjør det på samme måte som før.
Denne boka kan få deg som har en slik rolle til bedre å forstå hvem som har meldt seg til tjeneste i din bedrift, hvem som har klart å søke en ledig stilling, hvem som har mobilisert så mye at det resulterer i handling.
Kanskje blir du en bedre rekrutterer når du får bedre innsikt i hvordan det ser ut «fra den andre siden». Kanskje vil du oppdage mennesker med en bakgrunn som du aldri tidligere har vurdert som relevant eller interessant.
Da har du vunnet. Din arbeidsgiver har vunnet. Og mange flere gode kandidater har så definitivt vunnet. Vi kan kalle det vinn-vinn-vinn.