- Norge går glipp av kompetanse
I fjor ble Deel lansert under Startup Extreme i Norge etter å ha startet opp i Silicon Valley i 2019. Denne uken kom nyheten om at selskapet er verdsatt til hele 12 milliarder dollar. Ledelsen peker på endringene i det globale arbeidsmarkedet som bakgrunn for den rekordraske veksten. Samtidig ser de at veksten på det norske markedet går tregere enn i andre nordiske land.
– Det er naturligvis en milepæl for oss i Deel, men ikke minst et tydelig bevis på at dagens arbeidstakere ønsker mer fleksibilitet. Internett har gjort globaliseringen av arbeidsmarkedene og innhenting av kompetanse mer tilgjengelig enn noen gang. Vi jobber mer globalt, og selskaper ansetter folk fra hvor som helst verden. I korte trekk betyr det at et selskap i New York enkelt kan ansette en programvareutvikler som sitter og jobber fra Trondheim, forteller svenske Daniel Eisenberg, europeisk sjef i Deel.
Gir konkurransefortrinn for Schibsted
I løpet av det siste året har Deel gått fra å være verdens raskest voksende startup, til å bli et globalt HR-selskap. De har blitt bransjeledende innen globale ansettelser og lønn, og hjelper over 15 000 selskaper som Nike, Subway, Reebok og Klarna med å ansette og betale ut lønn. I Norge har Deel blant annet Schibsted og Tibber på kundelisten.
Anne-Line Hogstad, People Business Partner i Schibsted, har fulgt opp ansettelsesprosesser gjennom Deel. Hun tror innhentning av kompetanse i utlandet, samt tilrettelegging av remote arbeid kan være avgjørende for å sikre seg den beste kompetansen på enkelte områder.
– For å være konkurransedyktige og få de beste talentene med på laget, må vi tilby en remote arbeidshverdag, spesielt for de som jobber innen tech. Vi har ansatt fra blant annet Italia, Portugal og Romania. Deel HR-system forenkler rekrutteringsprosessen når den rette kandidaten ønsker å jobbe fra et annet land enn hvor Schibsted har kontorer, sier Hogstad.
Å ansette fra utlandet er for så vidt ikke noe nytt fenomen, men slike ansettelsesforhold er ofte forbundet med kompliserte løsninger og ulike nasjonale regelverk som må håndteres på riktig måte. Frem til nå har ingen HR-plattformer håndtert alt for alle.
Går tregere i Norge
Basert på innsikt fra eget selskap, ser Eisenberg at det er få norske selskaper som benytter seg av remote arbeid gjennom Deels plattform, sammenlignet med andre nordiske land.
I en undersøkelse gjort av Deel, svarte 1 av 3 norske startup og vekstselskaper at det er vanskelig å finne ansatte med riktig kompetanse. Eisenberg mener norske selskaper kan gå glipp av gode talenter ved ikke å legge til rette for remote arbeid.
– Mange opplever det som avgjørende for selskapets vekst å kunne ansette talenter som sitter i andre land. Vi ser at norske selskaper foreløpig ikke omfavner disse mulighetene like raskt som øvrige internasjonale selskaper, og kan på den måten «miste» tilgang på kompetent arbeidskraft, forteller Eisenberg og påpeker at han ser frem til å motta mer data og informasjon om utviklingen i Norge i en rapport som er ventet å komme i februar.
Hogstad i Schibsted tror ulikhetene mellom norsk og utenlandske arbeidsforhold kan være én av årsakene til at utviklingen går tregere i Norge.
– Selv om mange nordmenn hadde hjemmekontor under pandemien, er vi nok fortsatt litt konservative og ønsker et tydelig skille mellom jobb og hjem. I tillegg er vi også vant til en større nærhet til arbeidsplassene våre her i Norge. Det er større pendleravstand og reisevei i utlandet, der ansatte og selskaper nok er mer vant til en remote arbeidshverdag, forteller Hogstad.
Effektiviserer arbeidet med kun ett verktøy
Selskaper og team som jobber på tvers av landegrenser bruker opptil 16 forskjellige verktøy for teamledelse alene. Dette skaper datasiloer, bekymringer om teknologikonsolidering og generelt mindre gode teamopplevelser, mener Deels europeiske sjef.
– Nøkkelen til Deels suksess er vår strømlinjeformede plattform, hvor du kan håndtere all global-HR fra lønn til fraværsrapportering på ett sted, uavhengig størrelsen på teamet ditt eller vekststadiet. For oss handler det kort og godt om å hjelpe globale team på en mest mulig effektiv måte, samtidig som vi heier på at ansatte skal kunne jobbe fra hvor de selv vil.
(Deel)