Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Nå satser konferanse-hotellene for fullt igjen
Mange av landets største konferansehoteller har vært lukket i nærmere tre måneder. Men nå åpner de dørene igjen. Én hotelldirektør er spesielt glad.
Det er direktør Kent Käldman ved Thon Hotel Oslofjord i Sandvika. Han leder et av Norges største konferansehoteller med en kapasitet på 2200 kursdeltakere.
– Det siste året kunne ikke vært mer kontrastfylt. Vi har jobbet lenge med å gjenoppbygge det opprinnelige og unike ved Thon Hotel Oslofjord. Vi var på god vei i denne prosessen og hadde lagt ned mye arbeid. Det var derfor tøft da vi måtte stenge midlertidig på grunn av lavt belegg i koronatiden, sier han.
Hotellet var på rett vei. De ansatte kjente stoltheten stige, gjestene var fornøyde.
I stedet måtte Kent Käldman gå til det tunge skrittet å permittere de fleste medarbeiderne.
Konferanser viktigst
Mandag 25. mai kunne han med stolthet åpne dørene til hotellet med 248 rom, bankettavdeling, små og store møterom, sosiale soner, treningsrom og et stort atrium med restaurant og bar.
– Vi åpner opp forsiktig nå, med de føringene som regjeringen har lagt. Men det viktigste er at vi er i gang, og at vi legger en god og grundig plan med tanke på høsten og vinterens konferansesesong, sier Kent.
Han røper at konferanser er veldig viktig for Oslofjord-hotellet.
– Det er vår desidert største andel av virksomheten. Vår kjerne er å legge til rette for gode møter og konferanser, med tilhørende lunsjer og middager, forteller direktøren.
Mange kansellerte
Siden den midlertidige stengningen 18. mars har han og flere ansatte brukt tiden på å tilrettelegge spesielt for gjenåpning av konferansedelen. Her kreves det en rekke tiltak for å kunne håndtere smittevernreglene.
– Vi skal stå sterkest mulig ved gjenåpning. Nå har vi kjent på hvor brutalt det er å oppleve helt stengt hotell, med utrolig mange akutte avbestillinger. Det blir en sann glede å ønske gjestene tilbake med trygghet og seriøsitet, sier Kent Käldman.
Thon Hotel Oslofjords sjef har derfor allerede hatt et langvarig og vedvarende fokus på å hindre smittespredning.
– Det har handlet om å bygge opp rutiner, gjennomføre praktiske regler og omorganisere oss – det har vært mye å hensynta for å hindre smittespredning, fortsetter han.
Store endringer
Gode forberedelser blant de ansatte kommer gjestene til nytte. Hotelldirektøren legger vekt på at det skal oppleves trygt å være deres gjest.
– Vi har nå en smittevernansvarlig på hver vakt, som igjen har tett dialog med ansvarlig arrangør av møte eller konferanse. Samtidig har bestiller en ansvarlig person som også hjelper til med å holde avstand og følge smittevernreglene.
Det blir foreløpig ingen buffetservering, kun matserving på tallerken. Dette gjelder også pausemat, som serveres i møterommet.
– I tillegg kommer de ordinære tiltakene som å vaske møterom, desinfisere alt av utstyr og bordflater, vaske pausesteder, kaffemaskiner, dørhåndtak, heisknapper og alt annet som gjestene kan være i berøring av. Spritstasjoner må vi ha ved innganger. Gjestetoaletter skal passes på og tørkes av.
Hotelldirektør Kent Käldman kunne fortsatt å ramse opp alle de ekstra gjøremålene, for det er virkelig mye som skal på plass.
– Vi forsøker å være i førersetet, og da må vi forholde oss til situasjonen som vi alle befinner oss i. Å minimere risikoen er vår viktigste jobb og vår største prioritering, konstaterer han.