Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Tal med tyngde!
Personal og Ledelses 12 stegs taleskole gir deg oppskriften på hvordan du kan opptre som en profesjonell og interessant taler. Rådene er laget i samarbeid med taleekspert Siri Skyttemyr.
1. Forberededelse
Tenk på hvem du skal snakke til og utform budskapet deretter. Ta hensyn til tiden du har til rådighet for talen. Hvis du føler deg trygg på hele teksten kan du gå over på stikkord Sørg for at du har en bra innledning og at du runder av på en god måte.
2. Øvelse gjør mester
Les talen høyt og tren foran speilet. For å få tilhørernes oppmerksomhet er det viktig at du er komfortabel med det du snakker om, og at du fremstår som overbevisende. Vær bevisst på kroppsspråk, stemmebruk og mimikk.
Test gjerne talen på noen i familien eller noen kollegaer for å få konstruktive tilbakemeldinger.
3. Positiv mental visualisering
Se for deg hvordan du ønsker å fremstå når du fremfører. Lukk øynene og visualiser deg gjennom hele talen. Det styrker selvbildet ditt. Idrettsutøvere er flinke til å gå gjennom hele løypen i hodet før de stiller til konkurranse.
Husk å forberede deg på eventuelle reaksjoner og spørsmål som kan komme opp. Det er også viktig å se for seg at det går bra – lag en film i hodet som du kan bruke i dine forberedelser rett før du går på scenen.
4. Finn og bevar roen
Forsøk å finne roen mens du venter på tur. Vær forsiktig med kaffe og få i deg en matbit en stund før du skal tale. Det virker beroligende. Ikke engasjer deg i alt som skjer rundt deg, det kan fort gjøre deg stresset. Ta et innovervendt fokus og lag en liten boble rundt deg.
Bruk de siste 5-10 minuttene til selvfokus. Jo mer du trener på å roe ned, desto raskere vil du finne roen.
5. Start med en god ”øre åpner”
Det er viktig å få en rolig og god start. Ta deg tid! Presenter deg og fortell hvor du kommer fra. I forhold til åpningsreplikk er det alltid smart å finne en link til de du skal snakke til og noe dagsaktuelt. Det kan være dagsferske nyheter eller forskningsmateriale.
Eksempelvis; ”Ferske tall viser at x antall nordmenn ikke leverer selvangivelsen….”. Slike momenter aktualiserer det du snakker om.
6. Få kontakt med publikum
Noen haster opp i full fart og kaster seg ut i talen før de når podiet. Lær av musikerne, de tar seg alltid god tid før de setter seg til for å spille. Forsøk å få øyekontakt med publikum. Hvis du føler det ubehagelig å se på folk kan du trene deg på dette også.
Husk at du må lære deg å bli iakttatt når du taler. Det er du som er i sentrum.
7. Ikke kle deg naken
Noen mener at det kan være smart å fortelle tilhørerne at du er nervøs. I større forsamlinger kan du med fordel droppe dette. Det øker bare uroen din. Det blir som om en hopper skulle stå å rope, ”jeg kan egentlig ikke hoppe, men jeg håper det går bra”. Alle vil da bli sittende å følge med på alt som kan gå galt. Folk blir bare nervøs på dine vegne og får ikke med seg innholdet.
8. Vis engasjement
Du må vise at du tror på det du snakker om. Dersom du kjeder deg vil tilhørerne gjøre det samme. Bruk gjerne eksempler på noe folk kan kjenne seg igjen i. Du kan også dra en god historie som andre har fortalt deg, eller en erfaring du har gjort deg selv. Det vil alltid virke oppkvikkende, spesielt hvis innholdet ellers i talen er tørt fagstoff.
9. Bruk kroppsspråket aktivt
Forsøk å være så rolig som mulig under talen. Dropp fikling med penn eller andre gjenstander. Nøkler i lommen kan fort bli gjenstand for din nervøse fikling. Det kan ende med at du flytter publikums fokus bort fra det du taler om. Selv om det er viktig å være engasjert må du passe på så du ikke veiver for mye med armene, det kan også forstyrre. Vær bevisst på hvordan du står, hvordan du beveger deg og om du snakker for raskt eller langsomt. Finner du roen mentalt følger kroppen med.
10. Finn din komfortsone
Vi har alle forskjellige favorittstillinger både stående og sittende. Sørg for at du sitter godt på stolen. Ikke kryss armer og ben, det vil få deg til å se lukket ut. Likevel er det viktig at du finner din komfortsone der du føler deg best. Hvis du sitter feil eller anspent vil det skinne gjennom, dessuten vil det påvirke pusten din, som igjen påvirker din tale.
Sørg for å bruke klær du føler deg vel i. Dropp klesplagg som er for trange. Svetteringer kan avsløre din nervøsitet, velg i så fall en mørk skjorte eller bruk en pen jakke over. Du bør likevel legge opp til at du kan kaste av deg jakken dersom det blir for varmt i lokalet.
11. Avslutt med stil
Når du er vel igjennom gjenstår avslutningen. Rund av på en naturlig måte i forhold til stoffet du presenterer. Dersom du lover tilhørerne tilgang på noe materiale må du sørge for å holde dette. Ingenting er mer irriterende enn å bli lovet foiler eller kopier, og så skjer det ingen ting. Oppgi link til en webside der det finnes mer relevant informasjon om nødvendig.
Hvis du avslutter med spørsmål, sørg for at du har noen konstruerte spørsmål som du kan stille deg selv. Dette kan være spørsmål du har fått før eller som du tenker at noen kanskje vil spørre om. Ved å gjøre dette kan det være at noen til slutt våger å stille et spørsmål eller to.
12. Evaluer deg selv
Hvis du kjenner noen i lokalet kan du spørre dem om hvordan din tale ble oppfattet, om det er noe du kan gjøre bedre, eller om det er noe du med fordel kan utelate. Dette gjør deg ennå bedre til neste gang du skal holde en tale.
Lykke til!
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"