Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Trivsel på talerstolen
Mange gruer seg for å holde taler, men det hjelper å være godt forberedt.
Det å ta ordet og holde en tale i større forsamlinger er noe som mange gruer seg lenge for. Men noen ganger er du uansett nødt, enten du skal holde en presentasjon på jobben eller en tale til familiens konfirmant.
Trøsten er at hvis forarbeidet er bra, så kan resultatet aldri bli dårlig. Legg derfor ikke listen for høyt for deg selv.
Skriv ned talen og les fra manus hvis du har behov for det. Forbered deg godt. Øv deg på å holde talen mange ganger, og gjerne sammen med noen du er trygg på - og som kan gi deg konstruktive tilbakemeldinger på en positiv måte.
Tenk positivt
Forsøk å se for deg situasjonen på forhånd. Når du gruer deg er det lett å lage "krisebilder". Forsøk heller å lage positive bilder av hvordan det blir.
Tenk på hvordan du skal stå for at det skal være mest mulig behagelig for deg. Skal du for eksempel stå bak en stol (mange synes det er godt å ha noe å holde i/skjule seg litt bak). Plant føttene godt i gulvet. Stå i balanse. En avspent kropp og senkede skuldre er ikke lett å få til umiddelbart, men det hjelper deg å puste godt.
Skap trygghet
Hvis du har mulighet til det så gjør deg kjent i lokalene på forhånd. Det gir trygghet å ha vært i lokalet før. Gjør deg også kjent med eventuelt teknisk utstyr som skal brukes på forhånd. Eller forsikre deg om at det er andre tilstede som tar ansvaret for dette.
Gi deg selv ros
Etterpå: Tenk på hva du gjorde bra - ikke hva som ikke var bra. Ta ordet oftere. Det gir trening. Jo mer du har vært i slike situasjoner, jo bedre behersker du det. Et godt råd er å ta et kurs i taleteknikk, presentasjonsteknikk eller liknende. Det gir deg mulighet til å trene i trygge omgivelser.