Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Piratkjøring er og blir forbudt
Det er fortsatt slik at den som driver persontransport mot vederlag må ha løyve og kjøreseddel.
Høyesterett har valgt å stadfeste tidligere dommer fra Stavanger tingrett og Gulating lagmannsrett, som var basert på at sjåførene ikke drev taxivirksomhet, men bare hadde kjørt én tur mot vederlag via bestilling gjennom appen til Haxi. Dermed var vurderingstemaet om en app er å betrakte som ”offentlig plass” i lovens forstand eller ikke.
Høyesterett har konkludert med at bestilling via app ikke er ”offentlig plass” som i lovens forstand er et fysisk sted. Loven er utformet i en annen tid hvor det ikke fantes apper og lovgiver hadde derfor ikke apper i tankene da loven ble laget. Det må derfor en lovendring til for å kunne straffesanksjonere i tilfeller som i denne saken.
Uansett påvirker ikke dommen det viktige prinsippet i yrkestransportloven – den som driver persontransport mot vederlag må ha drosjeløyve og kjøreseddel.
- Piratvirksomhet er og forblir forbudt, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.
Fremtidige piratsaker må derfor straffesanksjoneres med grunnlag i lovens hovedregel som stiller krav om løyve for å drive persontransport mot vederlag.
- Ulovlig persontransport er et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot velferdsstaten. Det er myndighetenes ansvar å stoppe slik virksomhet. Alle former for ulovlig persontransport gjør oss alvorlig bekymret for kundenes sikkerhet. Vi forutsetter at politiet og andre offentlige myndigheter er seg sitt ansvar bevisst og gjør det som er nødvendig for å løse dette, avslutter Trevland.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet
- Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev