Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Norsk reiselivsstrategi er pensum ved Harvard
Den nye norske reiselivsstrategien står nå på timeplanen ved det amerikanske eliteuniversitetet Harvard University. Studentene får kjennskap til hvordan norsk reiseliv skal sikre 20 milliarder i økte eksportinntekter og 43.000 jobber de neste 10 årene.
Den nasjonale reiselivsstrategien, som ble overrakt Nærings- og fiskeridepartementet i mai i år, er obligatorisk pensum på Harvards kurs for masterstudenter; «Pursuing Sustainability in the Travel & Tourism Sector».
- Den norske nasjonale reiselivsstrategien er et eksempel på mønsterpraksis, og illustrerer på en god måte hvordan en destinasjon kan ta en strategisk tilnærming til bærekraftsatsingen, sier professor Dr. Wendy M. Purcell som leder studiet ved Harvard.
- Strategien har en holistisk tilnærming, og ble laget gjennom sterkt engasjement blant interessenter fra hele landet. Den tar også for seg hvilke muligheter koronapandemien faktisk gir for en nødvendig endringsreise for reiselivet, sier hun.
Sterke inntrykk med små avtrykk
Harvards studie om bærekraft i reiselivsnæringen ledes av professor Dr. Wendy M. Purcell. Studentene kommer fra alle verdenshjørner, og målet er å få reiselivsnæringen til å øke farten på sitt arbeid med bærekraft og levere på FNs bærekraftsmål. Gjennom studiet møter studentene flere gjesteforelesere, som alle er ledende på sitt felt.
Øke eksportinntekter og antall jobber I mai 2021 fikk Norge for første gang en nasjonal plan for reiselivet. Gjennom 23 konkrete tiltak er målet at Norge skal klare å tiltrekke seg nye gjester, skape flere hjørnesteinsbedrifter og vekst for lokalsamfunn, samtidig som at landet vårt ivaretas på best mulig måte for fremtidige generasjoner.
- Reiselivsstrategien er tydelig på at lønnsomhet og bærekraft er to sider av samme sak. Det er inspirerende for oss, for reiselivsnæringen og Norge at den nasjonale strategien blir anerkjent av Harvard, et av verdens mest velrennomerte universiteter, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
Takknemlig for internasjonal oppmerksomhet
Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge er glad for den internasjonale oppmerksomheten den nasjonale reiselivsstrategien nå får.
- Vi er først og fremst opptatt av at strategien skal skape best mulig resultater for norsk reiselivsnæring. Samtidig er vi er en del av et globalt fellesskap og takknemlige for at den innsatsen vi har gjort med reiselivsstrategien her i Norge kan inspirere både studenter ved Harvard og destinasjoner verden over til å ta samme grep , nettopp for å bidra til en bærekraftig reiselivsnæring for oss alle, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.
Selv var hun invitert inn som gjesteforeleser ved seminaret som fant sted 7. oktober.
(Innovasjon Norge/NTB Kommunikasjon)