Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Norske Kai blir kaptein på verdens første hybriddrevne cruiseskip
17 år gammel startet han karrieren sin som byssegutt. 37 år senere blir Kai Albrigtsen (54) kaptein på verdens første hybriddrevne cruiseskip.
Når MS Roald Amundsen legger ut på jomfruturen våren 2019, er det ikke bare skipet som skriver historie. Kai Albrigtsen fra Stokmarknes i Vesterålen blir den første i verden som kan titulere seg kaptein på et hybriddrevet cruiseskip.
- Dette er en stor ære og et stort ansvar. Å ta kommandoen på et så unikt skip er uten tvil høydepunktet i karrieren min, sier 54-åringen.
Sammen med søsterskipet MS Fridtjof Nansen, er MS Roald Amundsen under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik. De to ekspedisjonscruiseskipene blir utstyrt med store batteripakker, banebrytende grønn teknologi og en rekke andre miljøvennlige løsninger. Skipene blir levert i 2019 og 2020, med et tredje hybriddrevet ekspedisjonscruiseskip med planlagt levering i 2021.
Antarktis, Arktis, Norskekysten, Nordvestpassasjen...
Med kaptein Kai til rors skal MS Roald Amundsen ta med seg gjester til noen av verdens mest spektakulære reisemål - som Antarktis, Alaska, Nordvestpassasjen og ekspedisjonscruise langs norskekysten.
Med plass til bare 500 gjester, vil skipet kunne dra til steder større cruiseskip bare kan drømme om.
En helt ny standard
- Den nye teknologien på MS Roald Amundsen åpner helt nye muligheter. Hurtigruten setter en ny standard for hele cruisenæringen, og jeg er stolt over å få være del av Hurtigrutens grønne bølge. Vi viser resten av bransjen hva det er mulig å få til, sier Albrigtsen.
Fra starten i byssa, har Albrigtsen gått gradene gjennom en rekke ulike stillinger på mer enn ti ulike Hurtigruten-skip. Han seilte til Antarktis første gang i 2003, før han ble forfremmet til kaptein i 2006.
De to siste årene har han vært kaptein på MS Midnatsol. I friperiodene bruker Albrigtsen mye tid med familien, og friluftsliv i naturskjønne omgivelser hjemme i Vesterålen. Privat er hurtigruteskip byttet ut med hans egen 36 fot store båt som han og familien bruker store deler av året – blant annet til fisketurer i Vesterålen og Lofoten.
- Gjennom mine 37 år i Hurtigruten har jeg opplevd mange utfordringer og fått en helt unik erfaring. Mest av alt er det å jobbe for Hurtigruten som et eventyr. Jeg har gledet meg til å gå på jobb hver eneste dag i hver eneste stilling jeg har hatt. Vi har et unikt og godt arbeidsmiljø. Og ingen dager på «kontoret» er like, sier Albrigtsen.