Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Venter blodbad i mediebransjen
Sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo Trond Blindheim tror det blir svært tøffe tider i mediebransjen. - Jeg tror det vil komme mange konkurser og styrte avviklinger, sier han til Ledernett.no.
- Hele mediebransjen er tuftet på reklame. For at journalister og reklamefolk skal ha noe å gjøre må de ha inntekt i form av reklame, sier Blindheim som blant annet er forfatter av boken Hvorfor kjøper vi? Om forbruk og reklame. Annonsene utgjør nær 50 prosent av medienes inntekter. Dermed går det hardt ut over mediene når kundene snører til reklamebudsjettet, forklarer han. Hjelper lite å reklamereRektoren sier at bransjen er vant til konjunktursvingninger, men ikke så ille som det vi opplever i dag. Denne gangen tror han alle norske medier vil merke nedgangen. Nedgangen begynte allerede i høst der mange av de store mediehusene som Aftenposten,Aller Norge, Hjemmet Mortensen,Dagens Næringsliv, TV 2 og nå sist Schibsted varslet store innsparinger. Blindheim tror det kommer til å bli verre.- Blodet kommer til å flyte og det kommer til å bli skikkelig ille. Det hjelper ikke å reklamere for varer som ikke selger, sier han.
- Det bildet vi ser nå ser ut som et mediekrakk, sier medieeksperten som mener krisen blir verre for mediebransjen enn den vi så på slutten av 80-tallet.
Med en stor global krise er det begrenset hva vi får gjort med etterspørselen i andre land. Blindheim mener vi er inne i en tid der det foregår en systemkamp fordi landenes økonomi er så innvevd i hverandre.
" Det går fort overSelv om bildet ser dystert ut er det ikke et entydig svart bilde som males.- Det går normalt fort over og folk i mediebransjen er tildels vant med svingninger. Dessuten kan mange i bransjen fint gå over i andre stillinger og næringer. Vi har tross alt den laveste ledigheten i Europa, vi har mye penger på bok og er et av verdens beste land å bo i, understreker han.
Les mer her:Tror på større mediekrise enn før " Ni må gå i McCann " Hegnar: - 2009 blir svært tøftVil ha krisepakke til mediene
"